Corona / COVID-19 og træning

Opdateret: maj 27

Hvordan påvirker Corona Virus (Covid-19) cykelrytter og triatleter, og hvad skal du gøre for at undgå sygdommen og stadig holde dig i form til dine løb / Stævner, hvis de ikke er aflyste?


Hvordan påvirker det sporten? Mange sportsbegivenheder over hele verden og i Europa bliver på nuværende tidspunkt aflyst. Forårets klassikerne og Giro d’Italia er aflyst. Det ser endda ud til at Tour de France kan blive aflyst eller udskudt.


Vil mit løb og sæsonmål bliv annulleret?

Pt. går der forlydender at den nuværende smitterisiko fortsætter med at stige, og forventes at toppe herhjemme i midt/slut april. Når så smitterisikoen falder vil samfundet starte op igen, i et langsomt tempo, hvor vigtige institutioner primært vil blive prioriteret og fritidsaktiviteter sekundært. Derfor kan alt aktivitet og sportslige begivende herhjemme forventes aflyst indtil efter sommerferien. Dvs. at mange af de ryttere jeg har opstartet i træningsforløb til eks. La Marmotte, muligvis skal udskyde deres målsætning til senere på året eller aflyse deres sæsonmål og løb.


Skal jeg fortsætter min træning, hvis mit sæsonmål er aflyst? Ja, det er bestemt vigtigt. Selv hvis der aflyst, vil løbet sandsynligvis blive planlagt til en anden dato, eller der vil være masser af andre løb senere på året, som du kan deltage i. Derudover er det endnu vigtigere, at vedligeholde, og holde kontinuitet i din træning. Så længe du er fri for sygdom, er træning en måde at bevare dit helbred, holde dig i form og give dig mulighed for at konkurrere, på et senere tidspunkt.



Holder den træningsplan der er fastlagt? Du kan muligvis være nødt til at foretage mindre ændre din træningsplan, hvis datoen for dit sæsonmål er ændret - For eksempel kan du i stedet for at køre løbet, gennemføre nogle træning med høj intensitet i de uger omkring dit sæsonmål. Herefter geare ned i en kort periode for derefter at opbygge formen frem mod den dato for dit sæsonmål.


Hvad hvis jeg bliver syg af COVID-19? Nogle mennesker vil være uden symptomer og ikke have nogle tegn på sygdom, og andre, der er uheldige (som f.eks. Med influenza) og meget utilpas. I disse to sidstnævnte kategorier vil du ikke være interesseret i træning og bør desuden stoppe alt træning. Førstnævnte kan du muligvis fortsætte med let træning. Hvad hvis jeg er forkølet? Jeg arbejder generelt med en idé om, at hvis du er syg, skal du reducere eller standse træning, indtil du har det bedre. Hvis der er symptomer i dit hoved (dvs. blokeret næse, snarere end du forestiller dig det), bør let træning være ok. Dette betyder, at du skal køre med lav intensitet. Du må ikke køre udmarvende træning hvor dine glykogendepoterne tømmes, da dette vil have negativ indvirkning på dit immunsystem. Ernæring God ernæring vil styrke dit immunsystem. Dette inkluderer masser af frisk frugt og grøntsager og en moderat til høj kulhydratdiæt. Betydelig dokumentation viser, at kulhydrater hjælper med immunfunktionen.

Ellers vil jeg anbefale dig at hold myndighedernes anbefalinger om træning og samvær med andre personer.


God træning

Johannes Boe Kaluzny, Indhaver af

Bikeoptimize






53 visninger