Vil du blive bedre kørende på cyklen - uden skader??

Her er 3 gode grunde til, hvorfor du skal i gang med at træne din hoftestabilitet:



1. Kør længere på cyklen uden skader


Mangle du stabilitet omkring din hofte er der derfor en større risiko for, at du kommer til at belaste kroppen uhensigtsmæssigt, når du cykler. Dette gælder også når du går eller står. En instabile hofter giver dermed større risiko for fejlstillinger, hvilket i sidste ende giver en større risiko for skader. Dette skyldes, at din krop får øget belastning på muskler og sener, når du begynder at løbe og cykle. Er din hofte instabil vil denne belastning føre til fejlstillinger. Styrketræning vil ikke have nogle effekt på dette, da styrketræning i sig selv ikke retter disse fejlstillinger. Du vil tværtimod fortsætte med at belaste din krop uhensigtsmæssigt, hvilket på længere sigt vil medføre, at du kan få en overbelastningsskade.

Ved et bikefit indgår en fysioterapeutisk undersøgelse. Her testes for bækkentilt og skævhed i bækkenet. Et bækkentit kan medfører asymmetrier i pedaltrådet som nedsætter dit output til pedalerne.













2. Undgå rygskader


Har du svært ved at cykle pga. af rygsmerter? Så skal du træne din hoftestabilitet. Din rygsøjle hænger fast på dit bækken, hvilket betyder, at din rygsøjle formes efter, hvilken stilling dit bækken og hofte har. Er dit bækken og hofte helt lige, vil din rygsøjle også være i alignment og ligestilling.


Tilter dit bækken derimod til den ene side eller længere frem eller tilbage end normal, vil dette påvirke ryggens stilling. Der sidder en masse små muskler omkring bækkenet og rygsøjlen, som er med til at stabilisere hoften. Jo mere disse muskler trænes, jo stærkere er bliver din ryg. Desværre glemmer mange af os, at træne disse muskler, hvilket medfører ubalance i musklerne omkring ryggen, bækkenet og hoften, hvilket kan resulterer i smerter og gener.



Dette viser, hvordan din rygsøjle ser ud, når dit bækken og hofte er stabil.










Dette viser, hvordan en skæv hofte og bækken kan påvirke din rygsøjle skævt.











3. Undgå at din hofte spinger


Vores ballemuskulatur går sammen om senen Tractus Iliotibialis.

Er der ubalance i musklerne omkring hoften og bækkenet skyldes det ofte, at de stabiliserende hoftemuskler ikke er stærke nok. Det betyder, at de store bevægemuskler tager over.

Vores ballemuskulatur går sammen om senen Tractus Iliotibialis.










Denne ubalance i musklerne kan medfører, at du blandt andet kan opleve, at din hofte begynder at springe. Dette sker især ved løb, hvor der begynder en betændelse i senen på knogleoverfladen på siden lårbenet, hvilket giver smerter. Vi har en lang sene på siden af låret, som er en tyk sene fra vores ballemuskler (tractus iliotibialis). Denne sene hæfter på knæet og aktiveres ved løb og cykling. Har du nedsat stabilitet i hoften vil denne sene komme til at glide mod ydersiden af vores lårbensknogle, hvilket får hoften til at “springe”. En ubalance i musklerne omkring hoften vil medføre at denne sene bliver strammere eller løsere end normalt og derfor er der en større risiko for at din hofte kommer til at springe.

Jeg håber, at disse råd har åbnet dine øjne for, hvorfor du skal træne din stabilitet omkring hoften. Er du interesseret i den perfekte position på cyklen kan du læse mere om bikefit her!



Fysioterapeut og Bikefitter Johannes Boe Kaluny, Bikeoptimize


5 visninger